Vi tar del i Din sorg

En anhörigs död för oss till livets yttersta gränser. Sorgen uppfyller vardagen. Vi upplever ofta livet som trångt och begränsat. Trots detta kan vi lämna oss själva och den bortgångna i Herrens beskydd. Jesus Kristus har vunnit över döden och återuppstått, han har öppnat vägen för oss till ett evigt liv. Hoppet om ett återseende lever inom oss. Vår uppgift är att stöda dig i din sorg.

Praktiska råd:

• ta kontakt med församlingskansliet för att boka kyrka, präst, kantor och utrymme för minnesstund. Ekonomikontoret betjänar Dig i frågor som gäller begravningsplats.
  • Före begravningen förs ett sorgesamtal med prästen.

Ett barn som betraktar en trappa med många alla helgon ljus tända.

Alla helgons dag

På alla helgons dag kommer vi ihåg våra nära som lämnat livet på jorden. Vi pryder och tänder ljus på gravarna. Tillsammans bildar ljusen och lyktorna ett hav som lyser upp novembermörkret. Förutom att vi minns våra kära, påminner dagen oss också om hoppet att ses igen.

Sedan andra världskriget har det i Finland varit tradition att gå till gravgården och tända ljus på gravarna. Idag är alla helgons dag en av de största helgdagar i Finland. Det är bara första advent, julafton, juldagen och skärtorsdagen som samlar fler människor till kyrkorna.

Ljushav på gravgården

Den enkla handlingen att tända ett ljus för att mota mörkret är en stark markering. Du sprider hopp i en mörk värld och visar konkret att ljuset är starkare än mörkret. Med ljuset ger du styrka och mod åt oss alla som sörjer och saknar.

Om man inte har någon man vill tända ljus för, kan man ändå ta en promenad till närmaste gravgård. När man ser ljushavet och tänker på att varje ljus berättar om någon som är död och som någon saknar, kan det kännas både vackert och sorgligt. Döden och sorgen är något vi bär tillsammans. Ingen är ensam om sorgen, inte heller om hoppet.

Församlingens anställda hjälper att planera och genomföra begravningen. Med prästen går det att samtala, inte bara om begravningen utan också om personen som dött och alla tankar och känslor som dödsfallet väcker. Det går också att anlita en begravningsbyrå att ta hand om en stor del av de praktiska arrangemangen, ifall det känns tungt att göra det själv.

Läs om de anhörigas uppgifter

Bild av eb kista

Församlingskansli

Öppet måndag - torsdag kl. 9-12

Tfn (09) 2219 030

Telefax (09) 2961 212

E-post: inga.kansli@evl.fi

Adress: Bollstavägen 2 A (PB 5), 10211 Ingå

Läs om de anhörigas uppgifter

Kanske du ännu funderar över något? Kolla då här.

Läs vanliga frågor om begravning

Under samtalet går de anhöriga och prästen igenom jordfästningen och planerar programmet så att det känns rätt och följer den avlidnas önskemål.

Läs om samtal med prästen

De begravningsplatser som de evangelisk-lutherska församlingarna upprätthåller är allmänna. Alla som bor på en ort har rätt att bli begravda där, oberoende om de hört till kyrkan eller inte.

Läs om gravplats

Till minnesstunden samlas anhöriga och vänner för att tillsammans komma ihåg personen som dött. Minnesstunden är en privat tillställning som de anhöriga är värdar för. Ofta följer den lokala seder och förstås de önskemål som den avlidna berättat om. Man kan också avstå från att ordna en minnesstund.

Läs om minnesstunden

Det finns många saker i livet som kan utlösa en kris: en nära människas död, en sjukdom eller olycka, separation, arbetslöshet eller pensionering.

Bli inte ensam, det finns hjälp och stöd

Stöd i sorg och i kris

Alla reagerar på sorgen på sitt eget sätt. Begravningen är ett sätt att sörja, att minnas, att ta avsked, att hedra en människa som stått en nära.

Läs hur begravningen går till