Skriftskola och konfirmation

I skriftskolan får man lära sig grunderna i kristendomen, man får fundera över livet och över vad det är att vara människa. Efter skriftskolan har du möjlighet att bli konfirmerad. Ordet konfirmation betyder att bekräfta. Konfirmationens betydelse är att stärka den tro till vilken du som barn har blivit döpt. Om du inte ännu är döpt, så bör du bli det före konfirmationen. Dopet kan till exempel ske i samband med konfirmationsmässan.

Konfirmationen hålls i Ingå kyrka. Datum för konfirmationen meddelas när du börjar skriftskolan. Före själva konfirmationen ordnas en övning i kyrkan, så att konfirmanderna vet hur allt ska gå till.

Varje konfirmand får ha en (eller flera) av sina faddrar med vid konfirmationen för att välsigna konfirmanden. Om din fadder inte kan delta, kan du be en av föräldrarna eller någon annan för dig viktig person att komma med.

I samband med konfirmationen brukar många familjer ordna en liten fest. Om man vill fira konfirmationen på något speciellt sätt eller inte, är vars och ens personliga beslut.

Anmäl Dig till skriba 2024!

Man kan anmäla sig till skriftskola 2024 13.10.2023 kl 7.00 – 12.11.2023 kl 21.00. Se alternativen i brevet nedan.

Anmäl dig via denna link (linken öppnar 13.10 kl 7.00): anmäl dig

Tilläggsuppgifter fås vid behov av:

Lotta Ahlfors

ungdomsteolog

Ingå församling

tel 050-498 9162 / e-post lotta.ahlfors@evl.fi

Bästa blivande konfirmand med familj
Konfirmation i Ingå kyrka

Lotta Ahlfors
Ungdomsteolog

lotta.ahlfors@evl.fi
Bollstavägen 2 C, 10210 Ingå

Kanske du ännu funderar över något. Kolla då här.

Läs vanliga frågor om konfirmation

Det här kan vara bra att minnas då du ställer till med konfirmationsfest.

Läs om konfirmationsfesten

Vid konfirmationen får du Guds välsignelse. Välsignelsen som prästen uttalar är en påminnelse om att Gud vill vara med dig hela livet. Du i din tur bekräftar att du vill tro på Gud och leva som kristen. Den som konfirmeras blir en självständig medlem i församlingen, som är en del av den stora kristna kyrkan på jorden.

Läs om vad konfirmation innebär

Specialskriba

Konfirmandundervisning för ungdomar med specialbehov ordnas inte varje år men kan ordnas vid behov.

Kontaktpersoner för specialskriban är Claus Terlinden som är svensk omsorgspräst i evangelisk-lutherska kyrkan i Borgå stift.

claus.terlinden@evl.fi

Tfn 040 688 1451

Församlingens kontaktperson är ungdomsarbetsledare Lotta Ahlfors, tel 050-498 9162.