Hindersprövning

Hindersprövning för en medlem i Ingå församling sköts fr.o.m. 1.4.2022 av Esbo regioncentralregisterÖppna länk i ny flik (sidan öppnas i en ny flik)

Läs mer om hindersprövning – evl.fi

Esbo regioncentralregistrets telefontjänst tfn 09 8050 2600
är öppen:
måndag-tisdag kl. 9-15
onsdag-torsdag kl. 9-12
fredagar stängt
e-post: keskusrekisteri.espoo@evl.fi

Bokning av präst och kantor samt andra ärenden i anknytning till vigselförrättningen sköts via Ingå församlings kansli.

De som ska vigas kyrkligt ska vara medlemmar av kyrkan och ha genomgått konfirmandundervisning. Är den ena av de förlovade inte medlem av kyrkan, kan vigseln förrättas kyrkligt om den som inte tillhör kyrkan tillhör någon annan kristen kyrka eller ett kristet trossamfund. En vigsel kan förrättas också t.ex. hemma eller på festplatsen.

Om vigseln sker utomlands eller ena parten är utländsk medborgare, för tilläggsuppgifter om hindersprövningen vänligen kontakta Esbo regioncentralregister. Om ena parten är utländsk medborgare kan prövningen ta längre tid, ibland flera veckor.