Stora Fagerö

Stora Fagerö stuga

Stora Fagerö, 10210 Ingå

(09) 221 9030

Stora Fagerö har hört till kyrkan alltsedan forna tider. Den första fisketorparen och skogsvakten på ön var kyrkvärden i Torp landbonden Matts Johansson 1758.

Ingå församling äger merparten av Stora Fagerö, ett område som omfattar 70 ha land och 262 ha vatten. På öns sydsida finns ett bebyggt område, som inte är i församlingens ägo.

Öns norra del, ett område på 32 ha är uthyrt åt Föreningen Nylands friluftsområde. Det är möjligt för både Ingåbor och andra att ta i land och vistas på ön. Det finns ett kokskjul, en grillplats, en soptunna, ett torrdass och en brunn på ön. Det är inte tillåtet att hugga skog eller göra bestående ingrepp på ön, inte heller fiska eller jaga utan Ingå församlings särskilda lov.

På öns östra sida, utanför arrendeområdet, finns en stuga som församlingen äger. Den används av församlingens anställda, förtroendevalda och mindre grupper.

Området sköts av en arbetsgrupp, vars ordförande är Peter Arnkil (tel. 0400-473043), församlingens ekonomichef Seija Korhonen (tel. 09-22190313) hör också till arbetsgruppen.

Toalett Toalett

Evenemang

lö 4.5 kl. 9.00 -16.00

Stora Fagerö, 10210 Ingå

Vårstädtalko på Stora Fagerö - Kevätsiivoustalkoot Stora Fageröllä

Start från Ingå småbåtshamn vid ABC med taxibåt kl. 9. Vi är tillbaka kl. 16. Lähtö Inkoon pienvenesatamasta ABC:n luota taksiveneellä klo 9. Olemme takaisin klo 16.