Läs mera om Finska Missionssällskapet här

Nyhetsbrev 2.9.2022 Riikka-Maria och Tomas Kolkka

Hej kära vänner! Äntligen på thailändsk mark! När vi sommaren 2019, efter åtta år i Thailand, kom till Finland på en ettårig hemmaperiod kunde vi verkligen inte ana att det skulle ta tre år innan vi skulle kunna återvända till Thailand. Den världsomvälvande coronapandemin förstörde våra planer om och om igen – och först nu, på tredje försöket, kunde vi äntligen åka tillbaka till norra Thailand för att fortsätta språkarbetet bland lua-folket. Tack Himmelske Fader för att det gamla talesättet "tredje gången gillt" stämde också den här gången!

Just nu känner vi först och främst stor glädje och tacksamhet för all vägledning och beskydd under de senaste månaderna. Det känns otroligt skönt att återkomsten till Thailand lyckades enligt planerna och gick bra i alla avseenden. Och trots att det ännu före sommaren återstod vissa osäkerhetsfaktorer som orsakade en del stress, redde dessa ändå upp sig en efter en under sommaren. Allt detta gav tro och tillit till att göra förberedelser inför den nya arbetsperioden. Många gånger upplevde vi också att folk bar oss i bön och tankar. Stort tack för alla förböner!

Ny start i Thailand. Det har gått relativt smidigt att bosätta sig i vår gamla hemstad Chiang Rai i norra Thailand, även om den första månaden har varit riktigt hektisk. Till vår stora glädje kunde vi flytta tillbaka till vårt gamla hem och grannskap i början av augusti, vilket naturligtvis har gjort det lättare för hela familjen att återanpassa sig till livet i Thailand. Å andra sidan, har det varit omöjligt att undvika några större förändringar: vi har till exempel varit tvungna att renovera huset och möblera om – så att huset bättre motsvarar barnens och hela familjens ändrade krav och behov. Mest tid har dock ägnats åt diverse pappersarbete. Speciellt när det gäller pappersarbetet har det nästan känts som om vi hade flyttat in i landet för första gången: Under de senaste tre åren har nästan alla våra bostadsrelaterade kontrakt, såsom våra el-, internet-, telefon- och bankavtal gått ut och de måste därför göras om igen. Och eftersom mängden byråkrati verkar ha ökat under åren, har vissa pappers- och kontorsärenden verkligen krävt tid och möda.

Utöver vårt gamla hem har vi också ett annat tackämne angående vår återkomst till Thailand, nämligen våra barns Matias och Ellas skolplatser i den internationella skolan i Chiang Rai. För några veckor sedan började de båda det nya läsåret i sin gamla skola i Thailand, Matias i nian och Ella i trean. Och trots att båda barnen på grund av det amerikanska skolsystemet går i en högre årskurs än i Finland, har anpassningen gått, åtminstone än så länge, överraskande bra tack vare bland annat bekanta klasskamrater och lärare. Men eftersom det finns mycket att ta igen i många ämnen, kommer det säkert att finnas många utmaningar i framtiden. Särskilt Ellas lite rostade kunskaper i engelska samt övergången direkt från den finländska ettan till den amerikanska trean kommer säkert att kräva extra ansträngningar från hela familjen under en längre tid.

Planer för hösten. Augusti har varit mycket regnig, fuktig och het här i norra Thailand. Och när regnperioden har varit som värst har det verkligen stormat och regnat så pass mycket att risfält har förvandlats till små sjöar och landsvägar till floder. För oss spelade vädret ett spratt när vi anlände till landet och vårt inrikesflyg från Bangkok var tvunget att omdirigeras från Chiang Rai till staden Chiang Mai. Chiang Rais flygplats var nämligen stängd i nästan en vecka efter att ett flygplan gled av landningsbanan i kraftigt regn och fastnade i leran, men lyckligtvis skadades ingen i incidenten. I slutändan var den nya rutten för inrikesflyget ändå en bra sak – på samma gång kunde vi nämligen hämta Missionssällskapets bil från Chiang Mai, där den hade varit i bruk under vår frånvaro.

Nu när regnperioden ännu fortsätter, fortskrider lua-språkarbetet en tid på distans från Chiang Rai. Senare i höst, när bergsvägarna har blivit torrare i och med den svala årstiden, kan vi äntligen styra kosan mot Nanprovinsen och lua-området. Vi ser redan verkligen fram emot att kunna åka tillbaka till lua-byarna och se hur det är med församlingarna, byborna och alla vi känner där. Innan dess hinner vi ännu besöka Missionssällskapets medarbetardagar som denna gång anordnas efter ett par års corona-uppehåll i Nepals huvudstad Katmandu i slutet av september. Det kommer verkligen vara intressant att få träffa Missionssällskapets anställda och deras familjer från hela Asien, det vill säga från Thailand, Kambodja, Nepal, Hongkong och Taiwan.

Ha en fin och välsignad höst!

Riikka-Maria, Tomas, Matias och Ella

Böneämnen

• Lyckad återkomst till Thailand i början av augusti
  • Att hela familjen kan återanpassa sig till livet i Thailand efter tre år i Finland